Kraanponton

Hijs-, bagger- en transportwerken in gracht of op kleine wateren.

Modulaire samenstelling
Van Veen Grondwerken heeft een kraanponton ontwikkeld en gebouwd dat aan vier belangrijke criteria voldoet:

  • Modulair en transporteerbaar via de openbare weg;
  • CO2 neutraal voor de toekomst;
  • SI binnenvaart gecertificeerd;
  • Een lage doorvaart- en werkhoogte.

    Het ponton is gebouwd om werkzaamheden te verrichten in de gracht en/of kleine wateren. De samenstelling van het kraanponton bestaat uit vijf onderdelen, waarvan twee kuippontons en drie plaatspontons. Deze vijf pontons kunnen gekoppeld en ontkoppeld worden door een slim koppelsysteem.

    De kraan, aggregaat, hydrauliek-unit en de Spudpalen kunnen tijdens het transport in de kuippontons blijven staan, wat resulteert in een snellere verplaatsing van het samenstel via de openbare weg. Het kraanponton valt niet onder uitzonderlijk vervoer.

CO2 Neutrale Kenniskraan
Het kraanponton is uitgerust met een Kennis 14.000 autolaadkraan. Deze kraan is geheel elektrisch ingericht en kan worden gevoed middels Walstroom.

Naast de Kennis kraan werken ook de twee telescopische spudpalen, verlichting en Bilgepompen elektrisch.

Binnenvaart gecertificeerd
Het samenstel is geheel conform de richtlijnen van de binnenvaart wet- en regelgeving gebouwd. De nodige middelen, verlichting en bebording zijn aan boord en het drijfvermogen in combinatie met de kraan is getoetst en gekeurd.

Lage doorvaarthoogte
De kracht van dit drijvende succes zit hem in de doorvaarthoogte. Met een maximale hoogte van 1.50 meter kan het samenstel bijvoorbeeld onder 80% van de bruggen in Amsterdam varen en werken. Dit in combinatie met telescopische spudpalen kan het vaartuig zich ook verankeren in de bodem.

De Spudpalen zijn elektrisch en met de afstandsbediening te bedienen, op deze manier kan ook makkelijk verplaatst worden.

Doordat de kraan elektrisch is, blijft geen uitstoot hangen onder een brug en bevorderd dat in combinatie met de geluidsarme situatie de werkzaamheden en gezondheid van het werkend personeel.

Ook is bij het realiseren van het kraanponton rekening gehouden met de kunstwerken, kademuren en bruggen: de giekdelen van de kraan en ponton zijn voorzien van rubberen stootblokken om schade te voorkomen.